Κυριακή 7 Φεβρουαρίου 2016

Προσπάθεια αντιπερισπασμού στις λαϊκές αντιδράσεις για την πολιτική της κυβέρνησης

ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΥΓΕΙΑΣ
Αρχική
Προπαγανδιστικό αντιπερισπασμό στις γενικευμένες λαϊκές αντιδράσεις επιχειρεί η κυβέρνηση, ξαναζεσταίνοντας το λεγόμενο «παράλληλο πρόγραμμα».
Θυμίζουμε ότι έτσι ονομάστηκε το νομοσχέδιο με τον τίτλο «Μέτρα για την επιτάχυνση του κυβερνητικού έργου και άλλες διατάξεις», το οποίο κατατέθηκε στη Βουλή στις 14 Δεκέμβρη και στη συνέχεια (17/12/2015) αποσύρθηκε, για να ολοκληρωθούν οι συνενοήσεις με τους δανειστές.
Η κυβέρνηση προώθησε στη συνέχεια με Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου ορισμένα από αυτά τα μέτρα που αφορούν στη διαχείριση της ακραίας φτώχειας και τώρα επανέρχεται με διατάξεις που αφορούν κυρίως τα ζητήματα της Υγείας.
Το νομοσχέδιο του υπουργείου Υγείας με αυτές τις διατάξεις θα συζητηθεί την ερχόμενη Τετάρτη 10/2 στην αρμόδια επιτροπή.
Μεταξύ άλλων, περιλαμβάνει ρυθμίσεις για την υγειονομική κάλυψη των ανασφάλιστων, καθώς και διατάξεις για περιορισμένες προσλήψεις σε νοσοκομεία και κέντρα υγείας, μετατάξεις και μεταθέσεις γιατρών, ρυθμίσεις εφημεριών, αναδιοργάνωση των υπηρεσιακών και πειθαρχικών συμβουλίων του ΕΣΥ, διαχείριση των λιστών για χειρουργείο, καθώς και την ίδρυση του νοσοκομείου στη Θήρα, μέσω ΑΕΜΥ ΑΕ.
Για την κάλυψη των ανασφάλιστων
Σε ό,τι αφορά την κάλυψη των ανασφάλιστων με ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, οι διατάξεις που παρουσιάστηκαν τον περασμένο Δεκέμβρη και τώρα επανέρχονται, προέβλεπαν επί λέξη: «Οι όροι και οι προϋποθέσεις πρόσβασης στη νοσηλευτική και ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, καθώς και ενδεχόμενη οικονομική συμμετοχή στη φαρμακευτική δαπάνη στη βάση οικονομικών κριτηρίων», θα καθοριστούν σε μελλοντική Υπουργική Απόφαση.
Δηλαδή, ξεκαθαρίζονταν πως θα υπάρχουν κριτήρια για την ένταξη των ανασφάλιστων στο μέτρο αυτό και ενδεχομένως να μην ενταχθούν όλοι. Για παράδειγμα, στην προηγούμενη σχετική Κοινή Υπουργική Απόφαση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, αποκλείονταν από τις δημόσιες υπηρεσίες Υγείας οι χιλιάδες ανασφάλιστοι επαγγελματοβιοτέχνες που και τυπικά δεν είχαν κλείσει την επιχείρησή τους, παρόλο που φυτοζωούν και ούτε τα έξοδα του μήνα δε βγάζουν για να πληρώνουν και τις εισφορές στο ταμείο.
Επίσης, ξεκαθαριζόταν πως οι ανασφάλιστοι θα πληρώνουν -είτε εξ ολοκλήρου είτε με συμμετοχές- για φάρμακα, θεραπείες, νοσηλεία. Αυτή την «ανακούφιση» επιφυλάσσει η συγκυβέρνηση στους ανασφάλιστους , που στην πλειοψηφία τους είναι άνεργοι, δεν έχουν κανένα εισόδημα και δεν μπορούν να εξασφαλίσουν καλά - καλά τη διαβίωσή τους.
Στο λεγόμενο «παράλληλο πρόγραμμα» σημειωνόταν ακόμα ότι «οι δαπάνες της παρούσας ρύθμισης καλύπτονται από τον ΕΟΠΥΥ». Άρα, η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ κάνει ...«κοινωνική πολιτική» με τις απευθείας πληρωμές ασφαλισμένων και ανασφάλιστων και με δαπάνες από τον ΕΟΠΥΥ, χωρίς ούτε ένα ευρώ επιπλέον για τους ανασφάλιστους από τον κρατικό προϋπολογισμό.
Δηλαδή, το κράτος δε θα χρηματοδοτεί ούτε το μέρος εκείνο των παροχών της υγειονομικής κάλυψης των ανασφάλιστων που δε θα πληρώνουν, αλλά αυτά τα χρήματα θα προέρχονται από τις εισφορές των εργαζομένων. Τέλος, όσοι ανασφάλιστοι υπάγονταν σε αυτό το μέτρο, θα μπορούν να απευθύνονται μόνο στις δημόσιες μονάδες Υγείας. Αυτές όμως δε χρηματοδοτούνται πλήρως και αποκλειστικά από το κράτος, ούτε είναι αναπτυγμένες για να καλύπτουν δωρεάν όλες τις σύγχρονες ανάγκες.
Εν ολίγοις, η εκρηκτική κατάσταση που επικρατεί λόγω των τεράστιων ελλείψεων σε προσωπικό, υποδομές, φάρμακα, υλικά, διατηρείται και οξύνεται, με αρνητικές επιπτώσεις σε ασφαλισμένους και ανασφάλιστους. Τέλος, αξίζει να σημειωθεί πως ακόμη και από αυτήν την κατ' όνομα «υγειονομική κάλυψη» αποκλείονται οι μετανάστες χωρίς νομιμοποιητικά έγγραφα.
Και σαν να μη φτάνουν όλα αυτά, αναμένεται να εκδοθεί νέος Κανονισμός Παροχών του ΕΟΠΥΥ, όπου ενδέχεται να περικοπούν ακόμη περισσότερες εξετάσεις και παροχές.
Για το Κέντρο Υγείας Θήρας
Σε ό,τι αφορά το Νοσοκομείο Σαντορίνης, προβλέπονταν η λειτουργία του υπό την οργανωτική, οικονομική, επιστημονική, λειτουργική διαχείριση της Ανώνυμης Εταιρείας Μονάδων Υγείας ΑΕ (σ.σ. η ΑΕΜΥ ΑΕ αποτελεί ΔΕΚΟ που ιδρύθηκε με το νόμο 3293/2004 και έχει υπό την ευθύνη της την Πολυκλινική του Ολυμπιακού Χωριού και το Κέντρο Υγείας Αποκατάστασης Αποθεραπείας Κερατέας).
Δηλαδή, η κυβέρνηση νομοθετεί τη δημιουργία μιας ιδιωτικής ουσιαστικά επιχείρησης στην Υγεία, κλείνοντας ταυτόχρονα το δημόσιο Κέντρο Υγείας του νησιού και μεταφέροντας το προσωπικό του στο νοσοκομείο.
Η έναρξη λειτουργίας του Γενικού Νοσοκομείου Θήρας μέσα από το παραπάνω ιδιοκτησιακό και λειτουργικό καθεστώς, υπηρετεί τη στρατηγική της ΕΕ και της συγκυβέρνησης για «βιώσιμα, αποδοτικά συστήματα Υγείας». Δηλαδή, τη μεγαλύτερη προσαρμογή τους στους κανόνες της επιχειρηματικής δράσης, των οικονομικά αυτοδιοικούμενων κρατικών μονάδων Υγείας, που σημαίνει ότι θα αυτοχρηματοδοτούνται από την ανάπτυξη επιχειρηματικής δράσης, την πώληση υπηρεσιών στους πελάτες - ασθενείς, στον ΕΟΠΥΥ κ.λπ., χωρίς να επιβαρύνουν παρά ελάχιστα το κράτος.
Αυτό αναφερόταν ρητά και στο «παράλληλο πρόγραμμα»: Το κράτος θα δίνει μια «εισφορά προς την ΑΕΜΥ ΑΕ», που «μπορεί να αναπροσαρμόζεται ανάλογα με τις οικονομικές συγκυρίες», ενώ η χρηματοδότηση του νοσοκομείου θα γίνεται κυρίως από την επιχειρηματική του δράση, από την πώληση υπηρεσιών στους ασθενείς: Νοσήλια και εισπράξεις από τις ιατρικές πράξεις, έσοδα από εξωτερικά ιατρεία και άλλες δομές του νοσοκομείου, εκμετάλλευση, ενοικίαση κυλικείου και άλλων χώρων του νοσοκομείου, δράσεις ιατρικού τουρισμού και κάθε είδους συμβάσεις με δημόσιους ή ιδιωτικούς φορείς.
Επίσης, οι κάθε είδους συμβάσεις που θα συνάπτει το νοσοκομείο με δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς (π.χ. ασφαλιστικές εταιρείες, τουριστικά πρακτορεία, τουριστικούς οργανισμούς) «έχουν σκοπό να εξασφαλίσουν την ανταγωνιστική λειτουργία του Νοσοκομείου και την αύξηση των ίδιων πόρων του (...) με αντίστοιχη ελάφρυνση της κρατικής χρηματοδότησης».
Μάλιστα, δε θα μειώνεται μόνο η κρατική επιχορήγηση ολοένα και περισσότερο, αλλά, επιπλέον, οι Μονάδες Υγείας θα «συνεισφέρουν» στο κράτος (!), αφού «τυχόν πλεόνασμα των εσόδων του» νοσοκομείου «θα διατίθεται στο ελληνικό δημόσιο για σκοπούς του υπουργείου Υγείας». Δηλαδή, πέραν των εισφορών στον κλάδο Υγείας, της άμεσης και έμμεσης φορολογίας, ο λαός θα ξαναπληρώνει για να χρηματοδοτεί ο ίδιος ένα μεγάλο μέρος των παροχών που έπρεπε να έχει από το κράτος.
Ακόμα, η ΑΕΜΥ ΑΕ θα μπορεί να προσλαμβάνει προσωπικό (γιατρούς, νοσηλευτές κ.λπ.) με συμβάσεις ορισμένου χρόνου, που θα διακυμαίνεται ανάλογα με την εποχή και θα πληρώνεται από την ΑΕ. Θα μπορεί να αποσπάται προσωπικό από μονάδες Υγείας του ΕΣΥ, αλλά η πληρωμή των εφημεριών, νυχτερινών και αργιών θα επιβαρύνει την ΑΕΜΥ ΑΕ.
Έτσι, το Νοσοκομείο Σαντορίνης, που φτιάχτηκε με χρήματα του ελληνικού λαού και παρέμενε κλειστό για χρόνια, αντί να λειτουργήσει με αποκλειστική χρηματοδότηση από το κράτος και να προσφέρει απολύτως δωρεάν τις υπηρεσίες του στους κατοίκους της Σαντορίνης και των γύρω νησιών, θα λειτουργεί με καθαρά ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια.
Ο παραπάνω τρόπος λειτουργίας των κρατικών μονάδων Υγείας συνολικά και του Νοσοκομείου Σαντορίνης θα έχει ως συνέπεια τη διαφοροποίηση και ανισότητα στην ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών, περισσότερες πληρωμές των ασθενών, πιο φθηνούς και πιο ευέλικτους εργαζόμενους -προκειμένου να είναι ανταγωνιστικές- ενώ δομές, υπηρεσίες, τμήματα που δε θα μπορούν να «ανταποκριθούν», δηλαδή δε θα κρίνεται συμφέρουσα και αποδοτική η λειτουργία τους, θα απαξιώνονται και θα κλείνουν.
Τέλος, ειδικά για το Νοσοκομείο της Σαντορίνης έχει σημασία το ενδιαφέρον που έδειξε όλο το προηγούμενο διάστημα το τμήμα του κεφαλαίου που δραστηριοποιείται στον τουρισμό.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.